Thursday, April 21, 2011

surat seorang ISTERI...

Cerita ni kisah seorang isteri yang baru balik dari bulan madu kemudian dia menulis surat pada ibunya yg dia sayangi...


" Wahai ibuku, hari ini aku kembali ke rumahku, dan kehidupan yg kecil yg sudah dipersiapkan oleh suamiku, setelah menjalani bulan madu. Aku berharap engkau boleh tinggal berdekatan denganku, 
wahai ibuku, sehingga aku dapat bercerita tentang pengalaman kehidupanku yg baru bersama suamiku.
Sesungguhnya suamiku adalah seorang lelaki yg baik.
Dia mencintai aku dan aku pun mencintai dia.
Aku melakukan semua yg aku mampu utk membuatnya senang. 
Yakinlah wahai ibuku aku melakukan 
semua nasihatmu dan pesanan2mu kepadaku. Aku selalu ingat setiap kalimat, setiap huruf yg engkau katakan dan engkau bisikkan di telingaku ketika engkau merangkul dan memelukku ke dadamu pada hari pernikahanku.
Sesungguhnya aku melihat dan menilai kehidupan ini sebagaimana penglihatan dan penilaianmu kepadanya. Sesungguhnya, engkau adalah teladanku yg terbaik. Tiada sasaran bagiku, selain mengikuti apa yg pernah engkau lakukan kepada ayahku yg baik dan juga kepada kami semua sebagai anak-anakmu. Sesungguhnya engkau telah memberikan kepada kami semua cinta dan kasih sayangmu...
Engkau telah mengajari kami makna kehidupan dan bagaimana kami harus menghayatinya...Engkau juga telah menebar dgn tanganmu sendiri benih-benih kecintaan ke dalam hati kami.
Ibuku....aku mendengar suara kunci pintu diputar. Itu pasti suamiku. Sesungguhnya dia ingin membaca surat ini. Dia ingin mengetahui apa yg aku tulis utkmu ibu...Dia ingin menikmati bersamaku setiap detik kebahagiaan yg aku lalui bersama ibu..Dia meminta aku menyediakan tempat baginya agar dapat menlis kata-kata utk ibu....
PELUK CIUMKU UNTUK IBU, AYAH DAN ADIK-BERADIKKU SEMUA...SAMPAI JUMPA LAGI IBU....."


>> Mungkin inilah juga yg dirasakan oleh akak grah kan bila berpisah dgn mak....Selama ni tak pernah berpisah dgn mak ayah dan kitaorg kan...Tapi sekarang dh lain...Akak Grah dh ade suami yg perlu di taat...Ayah dgn mak tak lagi berhak atas akak...Kalau mak menitis air mata bila lafaz sah nikah akak apatah lagi aku adikmu yg sedih memikirkan dgn sape aku nk mengadu.bergaduh dan minta tolong kerana aku tahu aku takkan dpt lagi berbuat itu semua selepas ini...Ape2 pun adikmu berdoa semoga engkau berbahagia selalu....Taatilah suamimu dan sayangi dia sepenuh hatimu kerana disitu syurgamu walaupun suamimu mungkin tak menyayangimu sepenuh hati wahai kakakku... Satu hari nati Allah pasti akan mambalas atas kesabaranmu selama ini....
"Akhir kata, adikmu ini menyayangimu sepenuh hati wahai kakakku..."

MY LOVELY SISTER,
NOR AZIRAH BINTI AHMAD......

9 comments:

faiz said...

nape?dia xdibenarkan suami dia jumpa mak ke...

cekodok jagung said...

Bukan...cuma masa dia byk dihabiskan bersama suami dia..

Anonymous said...

tu la tngunggjwb bile seseorg tu dh brgelar isteri... dia dh kna taat sepenuh nye pd suami walau ape pn keadan... so nice this blog..

Anonymous said...

begitu keadaan seorg perempuan bile dh brgelar isteri.. smuanye pd suami....

nice this blog:)

Anonymous said...

begitu keadaan seorg perempuan bile dh brgelar isteri.. smuanye pd suami....

nice this blog:)

Anonymous said...

akak grah
begitu keadaan seorg perempuan bile dh brgelar isteri.. smuanye pd suami....

nice this blog:)

Noor Adibah Binti A.Latif said...

akak... ibah pun sayang akak ibah..;))
kak grah.. kak sam.. ibah pun sayang akak..
walaupun akak bukan akak kandung ibah.. tapi ibah nak akak tau. ibah mmg sayang akak akak ...

doa ibah.. buat keluarga pakcik ahmad dan makcik norhairi, semoga keluargamu sentiasa bahagia dan dilindungi ALLAH s.w.t ..

cekodok jagung said...

akak grah>>> apakah sy jugak akan melalui ape yg akak lalui??
adibah>>> terima kasih ibah...

Anonymous said...

yerr.. bile dh brgelar isteri tu cm tu la tnggungjwbnye... msa akak blaja, tnggungjwb isteri mmg berat... ssh jd istri,nk2 kalu dh ade ank nt... lg la... hopefully dpt suami yg memahami antra satu sma lain..

Ibah> terima kasih ibah..actually akak trsa yg ibah rindu akan arwah akak ibah yg pergi buat selama2nye... ibah jgn sedih2 k, semua tu takdir buat kite..